Cărţile se ţin în mâini, nu se calcă în picioare!

Cărţile se ţin în mâini şi se citesc, nu se calcă în picioare. Cărţile nu se aşează pe jos şi nu se lasă în picioarele ”intelectualilor” dornici să plece acasă cu o plasă de cărţi. Cărţile au suflet, iar sufletele nu se calcă în picioare. Am fost din păcate aseară la evenimentul cărţilor oferite gratis în Centrul vechi, mai bine îl numeau ”Secundele cărţilor călcate în picioare”. Mi-a fost ruşine că mă aflam acolo, mă durea sufletul să văd cum literele, poveştile şi munca unor oameni care au scris acele cărţi sunt la propriu călcate în picioare. Mulţi au comentat obiceiul românului de a lua orice se dă gratis, de a lua cât mai multe bucăţi, de a da coate pentru a ajunge în faţă şi de a pleca fericit că el a ajuns acolo unde trebuia. Aseară îmi venea să plâng. Am plecat extrem de dezamăgită, dincolo de oamenii care s-au comportat asa, organizarea a lăsat mult de dorit. Lipsă de respect pentru oamenii care au venit poate doar pentru gestul de a lua o singură carte. Ironic…vorbeam cu o persoană şi ziceam că o să mă duc, dar că o să iau o singură carte, pentru că aşa mi s-a părut ok. Mulţi comentau la diferite articole…”wow ăsta e Raiul, atâtea cărţi”. Nu… ”Raiul cărţilor” există în momentul în care vezi un om că ţine o carte în mână, nu o calcă în picioare, în momentul în care vezi că o Editură respectă cititorul şi nu aruncă 3000 de cărţi în Centrul Vechi. Puteau foarte bine să împartă cărţi în Centrul vechi…civilizat, să o ofere trecătorului. Oare e corect să călcăm cărţile în picioare? Oare câţi citesc ceea ce ”au apucat” aseară? Oare e cazul să găsim scuze pentru ce a fost aseară? Nu…trebuie doar să învăţăm ceva. Decât să aruncăm 3000 de cărţi şi să ne batem joc de oamenii care nu au venit să îşi facă poze cu telefonul şi să le pună pe Facebook, sau să plece acasă cu o plasă de cărţi, mai bine nu mai organizăm nimic.

Eu, ca simplu om care a venit entuziasmat la eveniment, cu gândul că orice carte primită în dar este o treaptă urcată în viaţa asta, am plecat cu durere în suflet. Hai să citim cărţile, nu să le călcăm în picioare.

Ah…oare câţi ştiau aseară de ce se ”oferă” 3000 de cărţi?

19 thoughts on “Cărţile se ţin în mâini, nu se calcă în picioare!

  1. mie totuşi acţiunea în sine, aşa cum a fost ea concepută în străinătate – de unde s-au inspirat românii, mi se pare în regulă. acea “instalaţie” foloseşte cărţile ca obiect estetic.
    ceea ce a fost la noi e altă poveste.

    • Este in regula sa daruiesti 3000 de carti, dar nu mi se pare ok sa le lasi pe jos. Fie ca vorbim de un astfel de eveniment organizat la noi, sau in strainatate. Asta e parerea mea…oricum ceea ce s-a intamplat aseara a depasit cu mult, mult ”ideea originala”.

  2. Am discutat cateva ori azi dimineata despre aceasta actiune cu un bibliotecar si in final am ajuns la concluzia ca cei care au gresit au fost cetatenii si nu editura. Ei nu au reusit sa se ridice la nivelul cerut de o astfel de actiune si au asociat cartea cu tigaia.

    • …si totusi, nu era previzibil?…atata timp cat se dau lucruri gratis, romanul vine. Nu era previzibil ca nu o sa vina doar ”intelectuali” ci si oamenii care vin pentru ca se dau chestii gratis?…si totusi, nu cred ca doar oamenii sunt de vina. Este strict parerea mea…

  3. Ba da. Era previzibil. 🙂 Diferenta dintre target-ul dorit si si cei prezenti era evidenta. Imi exprim speranta ca data viitoare cei care respecta cartile vor fi predominanti.

  4. ştiam despre această acţiune de câteva zile şi o priveam cu jind din oraşul meu . am fost ieri în librărie şi am cumpărat cărţi pentru prieteni. desigur că nefiind gratis, în librărie eram două persoane, poate trei. şi m-am gândit că pe lipscani acea acţiune trebuia să semene cu o intrare în catedralele sufletului. ştiu că nu a fost deloc aşa, dar era de aşteptat. până când nu vom înceta să cerem şi să alergăm după gratuităţi, până nu ne vom schimba mentalitatea, astfel de lucruri se vor repeta din păcate.

    • total de acord cu tine…doar ca asa cum am specificat si in articol, pentru mine, orice carte primita, oferita gratis…conteaza enorm chiar si ca simplu gest. Iubesc cartile…si poate ca multi altii se aflau acolo din dragoste pentru gestul de a se imbogati cu o carte. Se pare ca majoritari erau altii.

  5. Nu mi-aş fi putut închipui că oamenii care se ocupă de cărţi, le oferă aşezîndu-le pe caldarîm fără o minimă încercare de organizare a unui eveniment care se doreşte a fi o sărbătoare a slovei tipărite.

    Să nu fi ştiut domnii de la editură şi librarii în ce ţară trăiesc? Mira-m-aş!

    Mai degrabă, aruncarea vinei pe oamenii care s-au îmbulzit, este un gest de neasumare a răspunderii (să nu-i spun altfel) gest tipic pentru ţara în care vinovaţi nu există niciodată, pentru nimic.

    Măcar de-ar fi tras învăţăminte dar, o greşeală neasumată, se va repeta.

    Felicitări pentru articol!

    • EXACT! am auzit variante cum ca au fost depasiti de ”nerabdarea” oamenilor. Pe bune? asta e o justificare a haosului creat aseara? e trist ca incercam sa ”civilizam” romanul, lasandu-i libertatea de a calca 3000 de carti in picioare.Multumesc pentru opinie.

  6. Din pacate, caracterul “tiganesc” al Romaniei ultimilor 10-20 de ani incepe sa se rasfranga si asupra zonei culturale .. si nu o spun cu tenta rasista, ci doar observ ceea ce se intampla.. Imi pare rau si imi vine sa plec de nebun cand vad in ce tara traim, in ce cultura, cand vad cat de (ne)educati sunt oamenii..

    • sincer pe mine nu ma mai mira…maniera in care romanul vede lucrurile nu se va schimba peste noapte, cu atat mai putin in momentul in care organizam astfel de evenimente, fara a le putea organiza corect. Au fost 3000 de carti…3000 calcate in picioare..pe mine asta ma socheaza.

  7. Organizarea şi oamenii sunt de vină în aceeaşi măsură. Ideea e că nu suntem pregătiţi pentru astfel de evenimente. În încercarea asta a noastră, de a împrumuta tot din Occident, nu ştiu cum se face, dar ne iese total pe dos. Cred că ar fi fost mult mai bine, din respect faţă de ziua asta, faţă de scriitori, şi faţă de adevăraţii cititori, să se fi desfăşurat totul într-un spaţiu închis, cu plată la intrare, şi cu cărţi care să se cumpere. Oricum, încă un motiv în plus pentru mine să consider Centrul Vechi o melteneală.:)

    • Total de acord…dar Diana draga, cum sa organizezi un asemenea eveniment, stiind reactiile romanului in fata unor lucruri gratis…cum am specificat, gestul era minunat daca pur si simplu le imparteau trecatorilor…in mana, nu lasandu-le pe jos…sunt carti pe care multi copii/oameni nu si le permit!!!

      • Pai eu zic ca daca nu stii sa organizezi astfel de evenimente, nu te mai apuci. Nu prea ma deranjeaza faza cu lasatul cartilor pe jos. Ideea chiar ma fascinase. Scopul era ca oamenii sa treaca pe langa ele, sa le citeasca la lumina lanternelor alora, sa le rasfoiasca, si sa le ia sau nu. Organizatorii pur si simplu au uitat de reactiile romanilor in fata lucrurilor moca. Iar romanii au uitat ca nu erau la coada la tigai si nici la bormasini.:)

  8. Era previzibil. Românul a rămas cu ideea de goană după pleaşcă, după ceva primit pe gratis, indiferent dacă îi foloseste sau nu. Şi ce dacă nu citesc? Peste un timp, când va veni vecinul de vizavi la o manea şi-o bere şi o să-l întrebe ce e cu cărţile alea la el o să poată spune mândru ” le-am luat gratis de la unii pe pe Lipscani”, ca şi cum ar fi mândru că i-a fraierit pe ăia unii. De asta ocolesc tot timpul astfel de evenimente. Prefer să-mi cumpăr cărţile, atât cât îmi permit. Sau să bat anticariatele.

    • …cum am spus si in articol mi-era rusine ca ma aflam acolo. Din dragoste pentru carti am mers ca un simplu cititor, apreciind un gest aparent frumos. Gestul in sine, de fapt a fost genial, insa modul in care s-au organizat lucrurile…m-a lasat rece.Multumsc pentru parere.

Leave a Reply

